Samenwerken met het Horeca & Toerisme College

Bedrijvenmarkt op de Open Dag Horeca & Toerisme College

Op de Open Dag van 19 januari 2019 was ook ruimte ingericht voor een bedrijvenmarkt. Diverse bedrijven uit de regio waren aanwezig om potentiële studenten alles te vertellen over hun vak, de branche en wat ze te bieden hebben als stageplek. Deelnemende bedrijven waren Urban OUTKA Utrecht,  Apollo Hotels Amsterdam, Landgoed De Horst, Boerderij de Middenhof, Restaurant Le Brasseur, Hotel Okura Amsterdam, Restaurant Bentinck Amerongen, Grand Hotel Karel V, Tui, VVV Utrecht, Van der Valk Vianen, Van der Valk Houten. Ook SBB en Koninklijke Horeca Nederland waren aanwezig. 

Bedrijvenmarkt Open Dag Horeca & Toerisme College
De bedrijvenmarkt op de Open Dag van het Horeca & Toerisme College

Een geslaagde leermeesterdag

Maandag 5 november 2018 ontvingen we zo'n 40 leermeesters en praktijkbegeleiders op ons college voor de eerste leermeesterdag van dit schooljaar. Op deze dag ontmoeten praktijkbegeleiders de docenten op school en wordt in verschillende sessies besproken hoe we de praktijk en het onderwijs zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten. 

Goed personeel is key!
Omdat gastvrijheid zowel in ons college als in het bedrijfsleven een grote rol speelt, gaf Wouter Verkerk een inspirerende lezing over hospitality. 'Wat vinden klanten of gasten belangrijk in 2030?', 'wat is service?', 'hoe zorg je ervoor dat gasten met een wow-gevoel jouw zaak verlaten'? Niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken, maar over 1 ding waren alle aanwezigen het sowieso eens: het personeel maakt of kraakt een horeca-onderneming. Des te meer reden dus om te zorgen dat wij samen met het bedrijfsleven goede vakmensen opleiden!

In het komende half jaar vinden nog 2 leermeesterdagen plaats. Meer informatie hierover volgt.

Wouter Verkerk op de leermeesterdag
Wouter Verkerk tijdens zijn lezing op de leermeesterdag

Informatie voor Leermeesters over BPV

Heeft u leerlingen van het Horeca & Toerisme College? Hier vindt u informatie over BPV.
Leermeesters
Mevrouw B.Kruijs-Wolf, Stagebegeleider, rechtbank Utrecht

“Als student denk je bij een rechtbank misschien aan spannende rechtszaken en het hele circus dat daar bij hoort. En ja, stagiaires krijgen de gelegenheid een interessante zitting bij te wonen. Om de rechtbank draaiende te houden is een facilitair bedrijf nodig: mensen die zich bezighouden met de catering, het magazijn, de repro, de postbezorging, de beveiliging en de schoonmaak. Ook dat is opwindend, maar op een andere manier. Wij verwachten van studenten dat ze goed samenwerken, klantgericht en flexibel zijn. De rechtbank blijft boeiend.”
Marjolein Beeuwkes, manager VVV Utrecht

“Wat laat je je buitenlandse tante van Utrecht zien? Vanuit die invalshoek nemen we stagiaires eerst mee op excursie. Ze krijgen informatie over hotels, toeristische attracties en restaurants. Wanneer toeristen naar de openingstijden van de Domtoren vragen, kunnen ze niet met hun mond vol tanden staan. We laten stagiaires in onze winkel met souvenirs meehelpen en ze mogen ook hotelboekingen doen, als ze de stad goed kennen. Achteraf zeggen veel stagiaires dat ze niet wisten dat een stage bij ons afwisselend zou zijn. Ze lopen ten onrechte met een oubollig beeld van de VVV rond.”
Constantien Ion, Leermeester bediening NH Hotels Utrecht

"Stagiaires komen hier dikwijls met het idee dat ze weten hoe de horecawereld eruitziet. Ze ontdekken al snel dat er nog veel vaktaal te leren is. We zijn namelijk bezig met ‘mise en place’ en het maken van ‘mastiek’. Het kost tijd om de routing onder de knie te krijgen. Studenten komen hier als ‘vierkantjes’ binnen, maar wij maken er mooie vormen van. Hun positieve, lerende houding en stressbestendigheid is belangrijk. Tijdens piekuren moeten ze rustig blijven en tijdens de dalmomenten moeten studenten werk ‘zien’: de glazen of het bestek poetsen.”
Rianne van Dijken, Manager D-reizen, verkoopgroep Zwolle

“Opleiden doe je samen: D-reizen werkt intensief samen met ROC Midden Nederland aan het scholen van nieuwe medewerkers. Deze samenwerking beperkt zich niet tot stages: onze medewerkers geven gastcolleges op school en ze verzorgen sollicitatietrainingen. Op school is zelfs een lokaal ingericht met een balie van D-reizen waar leerlingen verkoopvaardigheden oefenen. Stagiaires mogen bij ons bijna alles doen. Ze draaien zo snel mogelijk mee als volwaardige medewerkers. Juist van het contact met de klanten leren ze het meeste. Bovendien krijgen ze de kans om interne opleidingen te volgen.”

Bedrijfsopleidingen voor Horeca

Bedrijfsopleidingen ROC Midden Nederland biedt klassikale, praktijkgerichte opleidingen voor mensen die een volgende stap willen zetten. Voor incompanytrainingen vindt u in Bedrijfsopleidingen ROC Midden Nederland een zeer professionele partner. Op basis van een gedegen analyse van uw vraagstelling en een professionele intake met uw bedrijf zijn wij in staat om uw professioneel te trainen en op te leiden. 

Met onze gecertificeerde opleidingen kunt u bovendien soms in aanmerking komen voor interessante financiële regelingen. Dat maakt een investering in een bedrijfsopleiding van ROC Midden Nederland een slimme investering. Uw mensen zijn het waard! Bent u op zoek naar bedrijfsopleidingen voor horeca, bekijk dan ons aanbod bij Bedrijfsopleidingen.
 

Heb je vragen?

Vraag het ons voorlichtingscentrum: